هاست چیست – آشنایی با هاستینگ

هاست چیست - آشنایی با هاستینگ

خرید هاست

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که یک وب سایت چیست؟ یا ماهیت آن چیست؟ معمولا کامپیوتر را روشن می کنیم، مرورگر را باز می کنیم و بقیه کارها را به گوگل می سپاریم. اما وقتی از یک وب سایت بازدید می کنیم دقیقا چه اتفاقی می افتد؟ اینجاست که مفاهیم قانع کننده ای مانند هاست و دامنه وارد عمل می شوند!

اگر می خواهید بدانید هاست چیست، قول می دهم از خواندن این مقاله پشیمان نشوید. امروز به ساده ترین و مفهومی ترین روش هاستینگ را یاد خواهیم گرفت. ما می توانیم هاست مناسب برای سایت خود را شناسایی کنیم و اطلاعات لازم را در مورد مفاهیم هاست به دست آوریم.

اگر قصد خرید هاست را دارید، قبل از خرید باید این مقاله را بخوانید!

هاست چیست و چه کاربردی دارد

برای آشنایی با هاستینگ به تعریف زیر دقت کنید.

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟ هاست بخشی از سرور است که اطلاعات سایت شما در آن ذخیره می شود. می توانید صفحات وب، تصاویر، عکس ها و انواع فایل ها را به فضای میزبان وارد کنید. به این ترتیب کاربران از سراسر جهان می توانند از سایت شما بازدید کنند.

هنگام اجاره یک وب سایت، انگار فروشگاهی دارید که محصولات خود را در آن قرار می دهید. اکنون کاربران می توانند با وارد کردن آدرس صفحه شما در هر زمانی از شبانه روز از صفحات شما بازدید کنند. به هاست، میزبانی وب نیز گفته می شود و کلمه انگلیسی host به معنای میزبان است.

سرور چیست

سرور چیست

سرور چیست؟ سرور نوعی کامپیوتر است. اما با کارکرد خودش! این دستگاه های قدرتمند از قطعات سخت افزاری تشکیل شده اند که بیشترین قدرت پردازش را دارند. سرورها برای کارهایی مانند میزبانی وب استفاده می شوند. به دلیل این برنامه مهم، این دستگاه ها باید همیشه روشن، متصل به اینترنت و در دسترس باشند.

وقتی دسترسی به یک شبکه محدود می شود، ما با یک سرور تحت شبکه سروکار داریم.اما زمانی که دسترسی به سرور بین تمامی کامپیوترهای متصل به اینترنت باشد، به سرورهای اینترنتی اشاره می کنند. اینها سرورهایی هستند که هنگام جستجوی یک موضوع اطلاعاتی را ارائه می دهند.

تفاوت سرور و هاست

سرور میزبانی وب فضای خود را به اشتراک می گذارد و هر قسمت را به مشتری تحویل می دهد. با اجاره فضای کمی در این سرور دارید. از یک تا 500 صفحه (در موارد خاص) می توانید سرور را به طور همزمان به اشتراک بگذارید. اما تفاوت سرور و هاست چیست؟

برای درک بهتر، یک سرور را به عنوان یک ساختمان بزرگ با یک واحد کوچک به عنوان میزبان تصور کنید. (البته اگر شرکت شما بزرگ است، می توانید کل ساختمان را اجاره کنید! به این می گویند سرور اختصاصی. عجله نکنید. در ادامه با انواع سرورها آشنا می شویم.)

اما آیا سرورها نوعی کامپیوتر نیستند؟ پس چرا از کامپیوترهای شخصی به عنوان هاست استفاده نکنیم؟!

استفاده از کامپیوتر شخصی به جای هاست

استفاده از کامپیوتر شخصی به جای هاست تقریباً برای استفاده مداوم غیرممکن است. کامپیوترها بسیار ضعیف تر و محدودتر از سرورها هستند. سرور ارائه شده توسط هاست قدرتمند و دارای پهنای باند بالایی است. علاوه بر این، سرور باید 24 ساعت شبانه روز روشن باشد تا کاربران بتوانند در زمان های مختلف به سایت دسترسی داشته باشند. انجام این کار با رایانه های شخصی عملاً غیرممکن است.

برای محافظت از سرورها، شرکت های میزبان آنها را در فضاهای خاصی به نام مراکز داده ذخیره می کنند. مراکز داده بر روی کلیه اقدامات مانند موارد اضطراری، زلزله و کنترل آتش سوزی متمرکز است. تیم کاربالد همچنین به دنبال مشکلات نرم افزاری بالقوه است. اما کامپیوتر شما با هر مشکل کوچکی از دسترس خارج می شود و مخاطبان صفحه شما از بین می روند.

اما این وسط چیزی به نام لوکال هاست هم داریم که اتفاقا بسیار مفید است.

لوکال هاست چیست

لوکال هاست کامپیوتر شما است که می توان از آن به عنوان سرور استفاده کرد. هنگامی که با یک آدرس IP در رایانه خود تماس می گیرید، در حال اتصال به رایانه دیگری در اینترنت هستید. اما اگر با 127.0.0.1 تماس بگیرید، به نظر می رسد که به یک میزبان محلی (کامپیوتر خودتان) متصل شده اید.

کاربرد لوکال هاست چیست؟ اگر می خواهید یک وب سایت یا برنامه باز کنید یا برنامه نویسی یاد بگیرید، می توانید از منابع رایانه خود به عنوان یک سرور ساده استفاده کنید و مجبور نیستید ابتدا هزینه ای را برای خرید پرداخت کنید.

انواع هاست

انواع هاست

هنگام خرید هاست با انواع مختلفی مواجه می شوید. زیرا شرکت های هاستینگ هاست های مختلفی را برای نیازهای مختلف ارائه می دهند. به عنوان مثال، اگر یک وبلاگ نویس معمولی هستید، به هاست متفاوتی از یک وب سایت تجاری بزرگ نیاز دارید. در ادامه با تعریف انواع هاست آشنا می شویم.

هاست اشتراکی

تصور کنید یک سرور به چند قسمت تقسیم شده است. هر کدام از این قسمت ها یک هاست اشتراکی هستند. هر سرور می تواند تا صدها هاست مشترک داشته باشد! این نوع هاست قیمت مناسبی دارد. زیرا هزینه های نگهداری سرور بین همه کاربران تقسیم می شود. به طور کلی، اگر سایت شما ترافیک زیادی ندارد، تازه وارد هستید و نمی خواهید هزینه زیادی کنید، هاست اشتراکی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. .

هاست اختصاصی

در این نوع هاست ها سرور فقط برای یک کلاینت در دسترس است. بنابراین، به طور طبیعی، مزایای آن بیشتر از معمول است. امنیت بالا، پهنای باند اختصاصی، سرعت بالا (که به خودی خود باعث بهبود سئو می شود) از مزایای هاست اختصاصی است.

البته اگر انتخاب شما این نوع هاست است، مرحله راه اندازی و قیمت را در نظر بگیرید. توصیه می کنیم فقط در صورت داشتن مکان بزرگ و پربازدید (مثلا بیش از 100000 بازدید در ماه) به سراغ این نوع هاست بروید. هاست اختصاصی هزینه زیادی دارد.

هاست یا سرور مجازی

هاست یا سرور مجازی که بیشتر با نام VPS شناخته می شود) چیزی بین هاست اختصاصی و اشتراکی است. در این سرویس فضای سرور با فناوری Hypervisor به اشتراک گذاشته می شود.

این هاست های اشتراکی استقلال بیشتری نسبت به هاست های اشتراکی دارند. زیرا شما می توانید با توجه به نیاز خود سیستم عامل یا برنامه مورد نظر را نصب کنید. با هاست همسایه کار نکنید! علاوه بر این، VPS نسبت به هاست اختصاصی برتری دارد. قیمت این سرویس بسیار مقرون به صرفه است و حدود یک پنجم تا یک دهم هاست اختصاصی است!

هاست ابری

هاست ابری جدیدترین فناوری در میزبانی وب است. تا کنون فقط یک سرور سایت شما را میزبانی کرده است. اما در هاست ابری چندین سرور از سایت شما پشتیبانی می کنند. به این ترتیب نسخه های وب سایت بر روی چندین سرور میزبانی می شوند و به صورت موازی میزبانی می شوند.

اگر یکی از سرورها سرویس نشود، سرور بعدی صفحه کاربر را ارائه می دهد. یا اگر سرور نیاز به به روز رسانی و اصلاح داشته باشد، سایت شما همچنان روی سرور دیگری اجرا می شود. به این ترتیب زمان فعالیت سایت تقریبا صفر می شود. شرکت های بزرگی مانند گوگل از این هاست ها برای در دسترس بودن دائمی استفاده می کنند.

هاست رایگان

و در نهایت اجازه دهید نگاهی به هاست رایگان وسوسه انگیز بیندازیم. شرکت های هاستینگ معمولا این سرویس را به منظور جذب مشتری و خدمات تست ارائه می دهند. واقعیت این است که تعمیر و نگهداری سرور در مرکز داده، هاست و خود شرکت میزبان هزینه بالایی دارد. حالا به نظر شما منطقی است که هاست به صورت رایگان در اختیار مشتری قرار گیرد؟ قطعا نه. هاست رایگان وجود دارد. اما واقعیت این است که هر چه بیشتر پول بدهیم، بیشتر می خوریم. این نوع خدمات محدودیت های زیادی دارد که ارزش ریسک کردن را ندارد. به طور کلی هاست رایگان فقط برای آزمایش پروژه های کوچک و آزمایشی توصیه می شود.

مقایسه هاست خارجی و ایرانی

حتما نام مجریان ایرانی و خارجی را شنیده اید. بیایید مقایسه هاست خارجی و ایرانی انجام دهیم. میزبانان ایرانی در کشور میزبان حضور دارند. در نتیجه با فاصله کمی از کاربران ایرانی، سرعت بارگذاری صفحه افزایش می یابد. از طرفی هاست های ایرانی در دیتاسنترهای کشور میزبانی می شوند. این بدان معنی است که در صورت خطر احتمالی تحریم یا عدم دسترسی به اینترنت بین المللی، اطلاعات موجود در سایت شما همچنان محافظت می شود.

توصیه می کنیم اگر جایی دارید که مخاطب آن ایران است یا سرعت بارگذاری صفحه برایتان مهم است از هاست ایرانی استفاده کنید. اصولاً این دو گونه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. چه میزبان شما در داخل کشور باشد و چه در خارج از کشور، همه کاربران وب در جهان می توانند از آن بازدید کنند.

آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *