همه چیز درباره پهنای باند

همه چیز درباره پهنای باند

تعریف پهنای باند

همه ما به صورت روزانه کاربر اینترنت هستیم. هر زمانی هم ممکن است بسته اینترنتی ما تمام شود و دلیل آن را ندانیم. از طرفی هم ممکن است به دنبال خرید بسته‌های اینترنت باشیم و با مفاهیمی مختلفی روبرو شویم که معنای بعضی از آن‌ها را ندانیم.

مگابیت بر ثانیه، پهنای باند و اصطلاحات دیگری که آنها را شنیده‌ایم، اما تعریف روشنی از این اصطلاحات نداریم.

مقاله امروز ما به مفهوم پهنای باند اختصاص دارد. در این مقاله یاد می‌گیریم که:

  • پهنای باند چیست؟
  • پهنای باند چه‌کار می‌کند؟
  • پهنای باند و سرعت چه فرقی با هم دارند؟
  • واحد اندازه‌گیری پهنای باند چیست؟
  • انواع پهنای باند چیست؟
  • کدام پهنای باند اینترنت مناسب من است؟

برای شروع، بیایید تعریف پهنای باند را با هم مرور کنیم.

تعریف پهنای باند

پهنای باند چیست

به زبان ساده، پهنای باند حداکثر مقدار داده های باینری (نوع 0 و 1) است که از نقطه ای به نقطه دیگر در شبکه در یک بازه زمانی مشخص منتقل می شود.

به عبارت دیگر، پهنای باند به ظرفیت انتقال داده از طریق شبکه اشاره دارد و عامل مهمی در تعیین کیفیت و سرعت یک شبکه است.

با خواندن مثال زیر، مفهوم پهنای باند چیست را درک خواهید کرد.

لوله آبی را در نظر بگیرید که مقدار مشخصی آب از آن خارج می شود. جریان آب نشان دهنده پهنای باند فعلی است. هر چه بیشتر شیر آب را باز کنیم جریان بیشتری از لوله عبور می کند و از طرفی هر چه بیشتر شیر آب را ببندیم هر لحظه آب کمتری خارج می شود.

حداکثر آب خروجی از لوله نشان دهنده نرخ پهنای باند است.

پهنای باند چیست

 

پهنای باند چگونه کار می‌کند

برای اینکه بفهمید پهنای باند چگونه کار می کند، مثال دیگری در اینجا آورده شده است.

بزرگراهی را در نظر بگیرید که ماشین ها از آن عبور می کنند. هر کدام از این خودروها مقداری بار را حمل می کنند. اکنون هر چه تعداد خطوط در این بزرگراه بیشتر باشد، در حال حاضر خودروهای بیشتری می توانند عبور کنند و بار بیشتری جابجا می شود.

حال فرض کنید که هر خط بزرگراه معادل یک مگابیت در ثانیه (1 مگابیت بر ثانیه) باشد (یعنی 1 مگابیت داده در ثانیه را می توان دور زد). شما همچنین در حال دانلود بسته ای با حجم 5 مگابایت با ماشین خود هستید. اگر بزرگراه شما فقط یک لاین برای عبور دارد، بارگیری و حمل بسته ای که ذکر کردیم 5 بار طول می کشد. این کار 5 ثانیه طول می کشد.

از طرف دیگر، اگر تعداد خطوط در بزرگراه شما 5 باشد، حداکثر 5 خودرو که هر کدام حاوی 1 مگابیت داده است، می توانند در یک لحظه عبور کنند. به این ترتیب بسته 5 مگابایتی شما تنها در 1 ثانیه منتقل می شود.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، زمانی که پهنای باند بیشتری داشته باشید، داده های بیشتری بین مبدا و مقصد در یک دوره زمانی منتقل می شود.

بسیاری از مردم معمولاً مفهوم پهنای باند را با همان سرعت درک می کنند.

تفاوت پهنای باند و سرعت

اگر به خاطر داشته باشید گفتیم که پهنای باند حداکثر مقدار داده ای است که از یک نقطه به نقطه دیگر در یک شبکه در یک بازه زمانی معین منتقل می شود. یعنی اگر بتوانیم 5 داده را در 1 ثانیه انتقال دهیم، پهنای باند 5 و اگر بتوانیم 2 داده را در 1 ثانیه انتقال دهیم، پهنای باند 2 می شود.

در اینجا لازم به ذکر است که سرعت انتقال اطلاعات ربطی به پهنای باند بالا یا کم ندارد. یعنی اگر باز هم بتوانیم 5 تا داده را انتقال دهیم، اما به جای 1 ثانیه، 2 ثانیه برای انتقال هر داده صرف شود، سرعت ما کاهش می یابد! برای درک بهتر، اجازه دهید به عنوان مثال به شیر آب برگردیم. عکس زیر را ببینید.

با نگاهی به تصویر بالا متوجه تفاوت پهنای باند و سرعت خواهید شد. توجه داشته باشید که حتی اگر سرعت اینترنت زیاد باشد اما پهنای باند کم باشد، ترافیک در مسیر ایجاد می شود و آب کمتری از لوله خارج می شود. برای اینکه سرعت انتقال اطلاعات در شبکه افزایش یابد، هم سرعت اینترنت و هم پهنای باند باید بالا باشد.

تفاوت پهنای باند و ترافیک چیست

تفاوت پهنای باند و ترافیک چیست

اصطلاح دیگری که اغلب به اشتباه به جای پهنای باند استفاده می شود ترافیک است. ترافیک یعنی چه؟

پهنای باند حداکثر ظرفیت داده ای بود که می توانست عبور دهد. حال اگر از یک شرکت اینترنتی خرید کنید، فقط مجاز به استفاده از مقدار مشخصی از این حداکثر ظرفیت هستید. این مقدار ترافیک مجاز نامیده می شود. برگردیم به همان مثال ماشین ها و بزرگراه ها

اگر ۵ تا باند برای حرکت ماشین داشته باشیم و فقط ۳ ماشین در ثانیه اجازه عبور داشته باشند، پهنای باند و ترافیک شما چقدر است؟

آفرین. پهنای باند همان ۵ ماشین در ثانیه و ترافیک ۲ است.

اامیدواریم که “تفاوت پهنای باند و ترافیک جیست” را متوچه شده باشید. در بخش بعدی مقاله، درباره نحوه اندازه پهنای باند صحبت خواهیم کرد.

پهنای باند چگونه اندازه‌گیری می‌شود

پهنای باند چگونه اندازه گیری می شود , پهنای باند معمولاً بر حسب بیت در ثانیه اندازه گیری می شود. بیت به ثانیه نشان می دهد که چند بیت اطلاعات دیجیتال (صفر و یک) در هر ثانیه ارسال می شود. در مقیاس بزرگتر، مگابیت در ثانیه (Mbps) و (Kbps) نیز استفاده می شود. توجه داشته باشید که از کیلوبیت بر ثانیه معادل 1024 بیت در ثانیه است.

نکته: بایت بر ثانیه (B/s) برای اندازه گیری سرعت اینترنت (یا سرعت دانلود و آپلود) استفاده می شود. هر بایت معادل 8 بیت است.

حالا اگر فکر می کنید سرعت اینترنت 100 بایت در ثانیه (B / s) است، پهنای باند چقدر است؟

پاسخ: 800 بیت در ثانیه (b/s).

 انواع پهنای باند

خوب، اجازه دهید کمی در مورد انواع پهنای باند مطالعه کنیم. هنگام ارائه خدمات اینترنتی، احتمالاً با دو نوع پهنای باند متفاوت مواجه خواهید شد: پهنای باند اختصاصی و پهنای باند مشترک.

پهنای باند اختصاصی

در مدل اختصاصی، کل پهنای باند به یک کاربر تخصیص داده می شود و قطع ارتباط در این سرویس به ندرت اتفاق می افتد. این سرویس بیشتر برای سازمان ها و ارگان های بزرگی که حجم بسیار زیادی از اطلاعات را مبادله می کنند استفاده می شود.

پهنای باند مشترک

در یک مدل مشترک، پهنای باند بین چندین مشترک توزیع می شود. در نتیجه سرعت اینترنت کاهش یافته و احتمال افزایش قطعی آن بیشتر می شود. به عنوان مثال، اگر 100 کاربر همزمان یک فایل را دانلود کنند، ترافیک ایجاد می شود و سرعت اینترنت کاهش می یابد.

چه نوع پهنای باندی برای من مناسب است

برای خرید پهنای باند اختصاصی باید هزینه بیشتری بپردازید. پس بهتر است قبل از هر حرکتی با موارد زیر آشنا شده و به آنها فکر کنید.

تعداد کاربران شبکه

هرچه تعداد کاربران شبکه بیشتر باشد، ترافیک بیشتری در باندهای شبکه ایجاد می شود. حتما تا به حال تجربه کرده اید که وقتی شخصی در خانه در حال دانلود فیلم است، سرعت اینترنت برای شما نیز کاهش می یابد.

با این حساب، اگر سازمانی با تعداد کاربر زیاد هستید، به پهنای باند اختصاصی نیاز دارید تا سرعت اینترنت در هنگام آپلود و دانلود فایل کاهش پیدا نکند.

نوع استفاده کاربران

اگر فعالیت کاربران محدود به ارسال و دریافت ایمیل باشد، طبیعتاً نیازی به پهنای باند زیادی نخواهید داشت. اما اگر فعالیت هایی مانند آپلود و دانلود فایل های حجیم دارید، به پهنای باند بیشتری نیاز خواهید داشت.

مبلغ بودجه

خوب، آخرین چیزی که باید از آن آگاه باشید هزینه است! برای پهنای باند خود باید ماهیانه یا سالانه هزینه پرداخت کنید. پس در بودجه خود به آن توجه کنید و پهنای باند مناسب را با توجه به بودجه خود انتخاب کنید.

سخن آخر

خرید وی پی اس ارزان که مدیر این سایت میباشد در این مقاله سعی کردیم تا درک کلی خوبی از مفهوم پهنای باند داشته باشیم. اگر هنوز سوالی دارید، حتما بپرسید. اگر اصطلاحات و مفاهیم دیگری در ذهن شماست در قسمت نظرات بیان کنید تا در مقالات بعدی به آنها بپردازیم.

آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *