وب‌سرور IIS چیست – مزایا و خرید وب‌سرور IIS

وب‌سرور IIS چیست - مزایا و خرید وب‌سرور IIS

سرور خدمات اطلاعات اینترنتی IIS

در این مقاله به شما خواهیم گفت IIS چیست. در واقع، سرور خدمات اطلاعات اینترنتی IIS یا به اختصار IIS، یک برنامه وب مبتنی بر ویندوز است که برای ارائه محتوای اینترنتی کاربر نهایی به یک وب سایت استفاده می شود. در واقع برای اینکه بدانید IIS چیست، IIS را می توان به عنوان یک سرور نقش نصب کرد و بر روی تمامی محصولات مایکروسافت ویندوز سرور موجود است. اخیراً، مایکروسافت اجزای IIS را با نسخه های محصول حرفه ای سیستم عامل دسکتاپ خود، مانند ویندوز 10 پرو، گنجانده است. IIS معمولاً روی یک یا چند سرور ویندوز نصب و مدیریت می شود. در این مقاله به شما می گوییم iis چیست و با مزایای آن آشنا می شویم.

وب سرور چیست

برای آنکه بدانیم وب‌سرور IIS چیست و مزایا و خرید وب سرور IIS چیست ، ابتدا بهتر است بدانیم وب سرور چیست، می توان گفت که عبارت وب سرور می تواند به سخت افزار و نرم افزار یا هر دو اشاره داشته باشد.

از نظر سخت افزاری، وب سرور رایانه ای است که نرم افزار و فایل های وب سرور را در یک وب سایت ذخیره می کند. (به عنوان مثال، اسناد HTML، تصاویر، صفحات CSS و فایل های جاوا اسکریپت و غیره) وب سرور به اینترنت متصل می شود و از تبادل داده های فیزیکی با سایر دستگاه های متصل به اینترنت پشتیبانی می کند.

از نظر نرم افزاری، وب سرور از چندین مؤلفه تشکیل شده است که نحوه دسترسی کاربران وب به فایل های مناسب را مدیریت و کنترل می کند. وب سرور در واقع یک سرور HTTP است. سرور HTTP نرم افزاری است که آدرس های وب (آدرس های وب) و HTTP (پروتکلی که مرورگر شما برای مشاهده صفحات وب استفاده می کند) را درک می کند.

تاریخچه IIS و ورژن‌های IIS

تاریخچه IIS و ورژن‌های IIS

آشنایی کامل با تاریخچه IIS و ورژن‌های IIS در ادامه همراه باشید. اولین وب سرور مایکروسافت یک پروژه تحقیقاتی در Microsoft Windows NT Academic (EMWAC)، بخشی از دانشگاه ادینبورگ، اسکاتلند بود و به عنوان نرم افزار رایگان توزیع شد. اما از آنجایی که سرورهای EMWAC نمی‌توانستند میزان ترافیک به Microsoft.com را کنترل کنند، مایکروسافت مجبور شد وب سرور خود، IIS را ایجاد و توسعه دهد.

نسخه های مختلفی از IIS تاکنون منتشر شده است. جدول زیر خلاصه ای از نسخه های IIS و سیستم عامل های مربوطه است که در جدول زیر مشاهده می کنید.

توجه داشته باشید که IIS 9 در دسترس نیست. مایکروسافت از شماره 9 و همچنین نسخه بعدی ویندوز 8 که ویندوز 10 را با چای نسخه 9 خود معرفی کرد، کنار گذاشته است.

Version Operating System
1.0 Included with Windows NT 3.51 SP 3
2.0 Included with Windows NT Server 4.0.
3.0 Included with Windows NT Server 4.0 Service Pack 3
4.0 Self-contained download
5.0 Built-in component of Windows 2000.
5.1 Built-in component of Windows XP Professional.
6.0 Built-in component of Windows Server 2003.
7.0 Built-in component of Windows Vista and Windows Server 2008.
7.5 Built-in component of Windows 7 and Windows Server 2008 R2.
8.0 Built-in component of Windows 8 and Windows Server 2012.
8.5 Built-in component of Windows 8.1 and Windows Server 2012 R2
10 Built-in component of Windows 10 and Windows Server 2016

وب سرور IIS چیست

وب سرور IIS چیست؟ وب سرور IIS بر روی پلت فرم دات نت مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز اجرا می شود. اگرچه اجرای IIS روی لینوکس و MacOS با Mono نیز امکان پذیر است، اما این توصیه نمی شود و احتمالاً ناپایدار است. IIS یک وب سرور عمومی و انعطاف پذیر برای مایکروسافت است که صفحات یا فایل های HTML مورد نیاز را به کاربر نهایی ارائه می دهد. بنابراین پس از ثبت نام دامنه، اگر سایت شما به زبان نت نوشته شده است، هنگام خرید هاست و دامنه، حتما هاست ویندوز یا سرور اختصاصی با سیستم عامل ویندوز را انتخاب کنید.

وب سرور IIS پس از خرید دامنه و سرور اختصاصی یا خرید vps با سیستم عامل ویندوز و باز کردن وب سایت خود، درخواست های مرورگر رایانه کاربران را می پذیرد و پاسخ مناسب را برمی گرداند. این ویژگی اساسی به سرورهای وب اجازه می‌دهد تا اطلاعات را از طریق شبکه‌های محلی، مانند شبکه‌های داخلی شرکت‌ها و شبکه‌های WAN مانند اینترنت به اشتراک بگذارند.

وب سرور می تواند به روش های مختلفی مانند صفحات وب ثابت با HTML یا با اشتراک گذاری فایل هایی مانند دانلود و آپلود فایل ها، اسناد متنی، فایل های تصویری و غیره، اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهد.

وب سرور IIS چگونه کار می‌کند

دو مدل فرآیند اصلی وب سرورهای لینوکس مانند Apache یا Nginx یا وب سرورهای ویندوز مانند IIS و … که با تمام درخواست ها در یک یک رشته یا یک رشته جدید برای هر درخواست ایجاد کنید.

اگرچه یک مدل تک رشته ای (مثلا Node.js) دارای چندین رشته کاری است، معمولاً از آنها فقط برای انواع خاصی از درخواست ها مانند دسترسی به سیستم فایل استفاده می کند. مدل thread برای هر برنامه‌ای که از IIS (و نسخه سبک‌تر آن، IIS Express) استفاده می‌کند، نیاز به یک رشته از Thread Pool دارد.

وب سرور IIS چگونه کار می‌کند؟ وب سرورها معمولاً با استفاده از الگوی درخواست پاسخ به درخواست ها پاسخ می دهند. به این معنی که مشتری یک درخواست ارسال می کند و پاسخ دریافت می کند. این نوع درخواست ها از پروتکل HTTP یا HTTPS (اگر SSL خریداری می کنید) هنگام برقراری ارتباط بین مشتری و وب سرور از طریق اینترنت استفاده می کنند.

از سوی دیگر، CPU بسته به نوع کدی که پردازش می‌شود، بین حالت هسته و حالت کاربر سوئیچ می‌کند:

Kernel mode

در اKernel mode جزای اصلی سیستم عامل در حالت هسته اجرا می شوند. همه کدهایی که در حالت هسته اجرا می شوند دارای یک فضای آدرس مجازی مشترک هستند. این بدان معنی است که درایور هسته از سایر درایورها و سیستم عامل ها جدا نیست. اگر درایور هسته به طور تصادفی داده ها را در آدرس مجازی اشتباه بنویسد، داده های سیستم عامل یا درایور دیگری ممکن است در معرض خطر قرار گیرند. در نتیجه، اگر درایور در حالت هسته از کار بیفتد، کل سیستم عامل از کار می افتد.

User mode

برنامه های کاربردی و پردازنده های حالت کاربر User mode که در حالت کاربر اجرا می شوند نمی توانند به آدرس های مجازی مخصوص سیستم عامل دسترسی پیدا کنند. هنگامی که یک برنامه حالت کاربر را اجرا می کنید، ویندوز یک فرآیند برای برنامه ایجاد می کند. این فرآیند یک فضای آدرس مجازی خصوصی و یک صفحه گسترده خصوصی برای برنامه ایجاد می کند. از آنجا که فضای آدرس مجازی یک برنامه خصوصی است، یک برنامه نمی تواند داده های مرتبط با برنامه دیگر را تغییر دهد. در نتیجه هر برنامه به طور جداگانه اجرا می شود و اگر برنامه ای از کار بیفتد، خرابی به همان برنامه محدود می شود و سایر برنامه ها و سیستم عامل ها تحت تأثیر خرابی آن برنامه قرار نمی گیرند.

سرور IIS با چه فریم‌ورک‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی کار می‌کند

سرور IIS با چه فریم‌ورک‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی کار می‌کند

سرور IIS با چه فریم‌ورک‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی کار می‌کند؟ جدول زیر زبان‌های برنامه‌نویسی سازگار برای فناوری توسعه وب را که در IIS موجود است، نمایش می‌دهد.

Technology Programming language or technology
ASP Automation-compliant scripting languages like Microsoft Visual Basic Scripting Edition (VBScript), JScript?, or PerlScript
ASP.NET .NET-compliant languages like C# or Visual Basic .NET
COM (ASP component) COM and either C, Visual C++?, Visual Basic?, or Java
ISAPI C or Visual C++
CGI Perl, C, Visual C++, or Visual Basic

IIS همچنین می تواند خدمات انتشار وب جهانی، پروتکل انتقال فایل (FTP)، پروتکل انتقال ایمیل (SMTP) و پروتکل انتقال اخبار شبکه (NNTP) را ارائه دهد. پس از خرید سرور و دریافت آدرس IP یا خرید هاست ویندوز و ثبت دامنه خود در سرور DNS و پیکربندی شبکه مربوطه، می توانید از IIS برای میزبانی و مدیریت وب سایت ها و سایر محتواها در اینترنت استفاده کنید.

خرید سرور IIS

همانطور که گفته شد وب سرور اصطلاحی است که هم به سخت افزار و هم به نرم افزار اشاره دارد. با این حال، صرف نظر از اهمیت، این بخش مهمی از اینترنت است که امروزه آن را می شناسیم. از طریق آن، اطمینان حاصل می کنیم که می توان داده ها را در دستگاه متصل به شبکه ذخیره کرد و امکان دسترسی به این داده ها را از طریق هر دستگاه دیگری از طریق اینترنت و پروتکل های شبکه مانند TCP / IP فراهم می کند.

وب سرورهای رمزگذاری شده مجهز به جدیدترین سخت افزار و زیرساخت هستند. ضمناً با خرید سرور IIS و سرورهای ویندوز و خرید هاست ویندوز در ایران و خارج از کشور می توانید به راحتی پسورد و اپلیکیشن های سایت خود را با کمک کارشناسان وب مدیریت کنید.

آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *